Woning verkopen

PR Housing is de ideale partner voor de verkoop van uw huis in Den Haag en omstreken.

Neem contact met ons

Bel direct om contact op te nemen

Bij de verkoop komt vaak veel meer kijken dan wat u in eerste instantie gedacht had. Behalve een goede voorbereiding, verkoop waarde inschatting en presentatie, moet u er op rekenen veel tijd kwijt te zijn aan het verzamelen en invullen van documenten voor de verkoop, alsmede tijd investeren in bezichtigingen en onderhandelingen. Bij PR Housing makelaars ben ut hiervoor in goede handen en wij zullen u zoveel mogelijk proberen te ontzorgen en de zaken uit handen te nemen die mogelijk zijn.

Alleerest worden de afspraken die we maken vastgelegd in een “overeenkomst tot dienstverlening”.. We maken daarin afspraken over de courtage, de hoogte van de vraagprijs, presentatie vorm en alle andere zaken die eventueel nodig zijn.
Voor de courtage (makelaarsprovisie) wordt er gerekend met een vast percentage van de uiteindelijke verkoopsom. De courtagenota komt pas op de nota van afrekening bij de notaris.

Nadat wij de verkoopprijs en de courtage zijn overeengekomen en dit hebben vastgelegd in de “overeenkomst tot dienstverlening”, start de voorbereiding het feitelijk verkoopproces. Wij zullen u eerst vragen een aantal vragenlijsten met betrekking tot de woning, financieringssituatie , V.V.E. en energie prestatie in te vullen Er zijn twee vragen lijsten die wij u zullen toesturen:

 

Vragenlijst 1 (deel A en B)

Deze bestaat uit een A en een B deel. Hierin wordt gesproken over de huidige financiering en of deze kan worden afgelost bij de verkoop van de woning. Indien dit niet het geval is, moeten wij dat als makelaar weten. Er is dan toestemming nodig van de hypotheekverstrekker om de woning te mogen verkopen. De informatie in vragenlijst A is vertrouwelijk en wordt niet gedeeld met derden. Vragengenlijst deel B is bedoeld als informatie voor de kopers. Het is goed hier eventuele bijzonderheden te vermelden over met name de woning zoals een evntueel ouderdoms clausule, recente verbouwingen of aanwezigheid van asbest. Beide vragenlijsten zijn erg uitgebreid en vergen wat van uw tijd maar zijn een belangrijk onderdeel van de voorbereiding.

Vragen lijst 2 (De lijst van zaken)

Hierin kan worden aangegeven welke roerende zaken achterblijven, kunnen worden overgenomen of meegaan. Bij roerende zaken kan gedacht worden aan zaken die niet nagelvast aan de woning vastzitten, zoals bijvoorbeeld vloerbedekking, gordijnen, zonwering etc. Over roerende zaken opgenomen in de koopsom is geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Roerende zaken zijn natuurlijk een stukje onderhandelingsruimte. Het is wel goed om te bedenken dat als de koper die prachtige kastenwand niet wil overnemen, je verplicht bent deze te verwijderen.

Foto’s

Een belangrijk onderdeel bij de verkoop is de presentatie van de woning. Een koper maakt immers zijn eerste selectie gebaseerd op de foto’s en informatie die hij/zij ziet op Funda. We maken daarom gebruik van professionele video fotografie. Behalve standaard foto’s kunnen ook 360 graden foto’s en high end video’s worden gemaakt. Een goede presentatie op Funda is essentieel maar ook om er voor te zorgen dat de woning hoog in de zoekresultaten komt. Bij PR Housing makelaars zullen wij u de diverse presentatie mogelijkheden uitleggen welke het beste bij uw type woning en budget passen.

Inmeten en plattegronden

Om de gewenste kwaliteit te borgen is sinds 2010 het gebruik van de Meetinstructie Gebruiksoppervlakte Woningen verplicht. In de meeste gevallen wordt de woning opgemeten en worden aan de hand van deze metingen ook direct de plattegronden gemaakt. Deze plattegronden hebben we onder andere nodig voor Funda en wordt gedeeld met een potentiële koper..

Aanmelding Funda

Nadat de woning media klaar is gemaakt en wij door een professionele textschrijver de beschrijving van de woning hebben laten maken verschijnt de woning op Funda. U als verkoper krijgt een persoonlijke inlogcode, zodat u verkoop kan volgen op Funda. U kunt zien hoe veel mensen de woning virtueel bekijken en bijvoorbeeld de woning bewaren. Zeer interessante informatie. Wij lkunnen de woning, in overleg met u, ook promoten via onze Social media kanalen zoals Facebook en Instagram.

De bezichtigingen

En dan volgen uiteraard de bezichtigingen. Zorg dat de woning netjes en opgeruimd is want u krijgt maar 1 kans voor een eerste indruk bij de koper. We proberen de bezichtigingen in overleg met U zoveel mogelijk op één dag te plannen, met inachtneming van de huidig COVID-19 maatregelen..

Het biedingsproces

Er zijn in principe twee mogelijkheden:

1. U stelt een datum als dead line voor het ontvangen van de biedingen. Geïnteresseerde kopers dienen dan voor die datum hun (beste) bieding te doen en u maakt een keuze welke bieding het beste bij u als verkoper past. Wij begeleiden u in het beslissing proces maar de uiteindelijk beslissing ligt bij u als verkoper.
Een belangrijke rol in de beslissing zijn voor u uiteraard de koopsom alsmede hun voorwaarden (eventuele ontbindende voorwaarden, opleveringsdatum, roerende zaken e.d.).

2. U stelt geen uiterste beidings datum en wacht af wat voor biedingen er binnen komen. U maakt dan zelf tussentijds, bij voldoende interesse, de keuze met welke koper u verder wilt en het beste bij u passen..

Belangrijk om te weten is dat de verkoper het “recht van gunning” heeft. Die bepaalt aan wie er wordt verkocht en onder welke voorwaarden. Want het gaat vaak niet alleen om geld. Als bijvoorbeeld een koper een lager bod heeft dan de hoogste bieder maar binnen een week kan aanvaarden en betalen, kan dat voor u een overweging zijn voor deze koper te kiezen.

Tekenen van de koopovereenkomst

Een koop is in vrijwel alle gevallen pas rechtsgeldig als beide partijen de koopovereenkomst hebben ondertekend. Het is dus zaak dat de koopovereenkomst snel door beide partijen wordt getekend. Wij van PR Housing Makelaars zullen daarom zorgdragen voor een snelle opmaak en ondertekening van de koopovereenkomst. Hierin worden tevens alle nodige clausules en voorwaarden toegevoegd.

De taxatie

In de meeste gevallen maakt een koper een voorbehoud omtrent het verkrijgen van de financiering. Om deze financiering rond te krijgen is er zo spoedig mogelijk een taxatierapport nodig van een onafhankelijk taxateur. Van iedere ruimte moet er een foto genomen worden om aan te geven dat de taxateur daadwerkelijk alles gezien heeft. Wij van PR Housing Makelaars begeleiden dit proces samen met de aankopend makelaar en de taxateur.

Nota van afrekening

Als alles rond is gaat de notaris aan het werk. De notaris maakt de leveringsakte aan de hand van de koopovereenkomst. Deze leveringsakte, ook wel het eigendomsbewijs, wordt door de koper en verkoper getekend op de dag van de (juridische en feitelijke) levering. Wij controleren deze leveringsakte en begeleiden u bij de notaris voor de ondertekening. De notaris maakt ook een nota van afrekening. Hierop staat de koopsom, wat er nog afgelost moet worden aan hypotheek enzovoorts. Als huiseigenaar heb je te maken met overheidsheffingen, bijvoorbeeld van de gemeente. Denk hierbij aan Onroerende Zaak Belasting (OZB) en afvalstoffenheffing. Deze kosten worden verrekend door de notaris en staan ook op de nota van afrekening.

Oplevering van de woning en naar de notaris

Voor de eigendomsoverdracht bij de notaris spreken we af voor een inspectie bij de woning samen met de koper. Als het goed is, is deze nu leeg met uitzondering van de overgenomen roerende zaken. De koper heeft het recht de woning te inspecteren voor dat deze een handtekening zet voor akkoord. Tijdens deze inspectie noteren we gezamenlijk de meterstanden van het water, gas en elektra. De leveranciers zijn al op de hoogte van de verhuizing en hebben deze meterstanden nodig voor de eindafrekening.